lördag 9 september 2017

Vecka 36


Veckan började med arbete i Veckans ord-boken.


Vi övade oss på att prata inför varandra. Det gjorde vi när vi arbetade med Jag.  Jag tycker om... Jag tycker inte om...  Jag blir ledsen när....  Jag blir arg när.... Vi fick berätta för bänkkamraten om vad man skrivit och sedan fick alla berätta något som den lärt sig om sin bänkkamrat. 

Vi gjorde även en övning där vi hade charader, den här gången med känslor! Hur ser man ut när man är nervös? Hur ser man ut när man är ledsen? Det var mycket roligt! 

Jag har utmanat Isbjörnarna i engelska ord. Jag håller upp en skolsak och säger ett ord. Om det är rätt ord ska Isbjörnarna repetera ordet. Om jag säger fel ord ska de vara tysta. Jag får poäng OM de råkar upprepa när det var fel ord jag sa. De får poäng om de repeterar när det är rätt ord samt om de inte låter sig luras och inte säger något då det är fel ord. T ex jag håller upp en linjal och säger ruler eller håller upp ett lim och säger pencil.  Lurigt och roligt! Än så länge har Isbjörnarna vunnit:)

Vi har dekorerat våra tygkassar. My och jag delade på klassen och ena halvan dekorerade kassar med My och andra halvan hade matematik med mig. 

Halvan som var med mig i klassrummet gjorde då ett test där de skulle räkna så många tal de kunde på två minuter. Vi kommer att göra testet igen och då vill vi se att de hinner ännu fler, dvs att de är ännu säkrare på addition och subtraktion inom talområdet 0-10. Vi har sedan övat mycket på detta i veckan. Vi har övat med hjälp av fiska-korten och i matematikboken, med spel samt med Lycko-övningar. 








Vi pratar mycket strategier när vi gör detta. Jag vill att händerna används när de känner sig osäkra på addition där svaren är inom talområdet 0-10. De tar då fram den största termen först och sedan den mindre termen och sedan läser de av summan. När det är talet 5 som ska fram använder vi en hand och behöver inte räkna fingrarna för vi vet att de är fem! Vi behöver vara säkra på att de alltid är fem:)

På uteskolan hade vi fin-väder! Det var roligt att titta efter fåglar. Vi såg sädesärla, talgoxe, kaja, kråka och ringduva. Vi fortsätter att hålla ögonen öppna nu när fåglar flyttar! 







Hur många Isbjörnar ser du i bilden? Det är så intressant när de dyker upp ur alla vrår när jag ropar in dem! 


Det fanns även en del blåbär kvar att skörda! 


Och i blåbärsriset hittade vi en sen fjärilslarv!


Diamantjakten verkar fånga Isbjörnarnas intresse. Jag tror att den inte är så förutsägbar. Det är även spännande att det känslor inblandade, exempelvis när Bea ska lämna nallen utanför skolan. Den här veckan delade jag upp Isbjörnarna i läsgrupper och de fick läsa en bit för de andra i gruppen. Detta går mycket bra!

På idrotten har Isbjörnarna fått öva kulstötning. 



Uppvärmningen bestod av en kull-lek. 



Veckans skoldagbok gick fort att skriva, nu vet de hur de ska göra:) 



Många Isbjörnar fick mycket tid över och då fick de sätta sig och läsa i vår myshörna. Några valde att öva matematik med Lycko-brickor. 






Fredagens lunch var helt fantastiskt god. Det var många Isbjörnar som njöt och det gjorde jag också!


På fredagseftermiddagen fick Isbjörnarna stryka sin tygkasse. Kassarna är så snygga! Snart kommer de upp i hallen redo att fyllas med lite ombyteskläder. Låt det inte bli för mycket i kassarna, det blir svårt för Isbjörnarna att reda ut vad de ska ta på sig om en olycka inträffar. Ett par underkläder, ett par byxor, ett par strumpor och en tröja räcker gott. Får ni hem blöta kläder så fyller ni på igen:)

Ha en riktigt fin helg!! Vh Sara