söndag 27 maj 2018

Vecka 21 - Vatten, jordplattor, Marianergraven och Mount Everest


Oj, vilken vecka! 
Isbjörnarna hade mycket att berätta från veckan i sina skoldagböcker och många uttryckte att det var en riktigt rolig vecka. Och jag kan bara hålla med dem, Isbjörnarna har varit väldigt engagerade! 

I SO läste vi om jordplattor som rör sig och att det kan uppstå vulkanutbrott samt jordbävningar och att berg växer i dess gränser. Vi har läst om och undersökt jorden djupaste punkt - Marianergraven samt jordens högsta punkt - Mount Everest. 

Marianergravens djupaste djup är Challengerdjupet och är 11000 m djup. Vi har tittat på djurliv som man kan stöta på i Stilla havet och då även i Marianergraven, mycket fascinerande! 




Ett begrepp som vi är intresserade av just nu är bioluminescens. Visst är varelserna i haven häftiga? 

Vi har även kikat på ett spännande djur som man kan stöta på uppepå Mount Everest, en hoppspindel som har åtta ögon (!!!). 


Det som är bra att veta är att den är ca 4 mm lång. 

Isbjörnarna har även fått börja öva på våra världsdelars namn. Det finns sju stycken:


I NO har vi pratat om vatten. Vattenmolekylen ser ut som Musse Pigg. Vi övar även på att känna till formeln H2O. 


Vi pratar om att vatten har tre olika former; 
flytande - vatten
gas - moln, ånga
fast - is

Vi har även tillverkat moln i klassrummet:)



Vatten ingick i nästan alla lektioner denna vecka för även i matematiken arbetade vi med vatten. Vi övade oss på att få en uppfattning om hur stor en deciliter är. Det gjorde Isbjörnarna genom att först ställa en hypotes om hur mycket vatten de trodde att olika byttor rymde. Sedan fick de testa hur många deciliter de innehöll.












Vi provade på kamratbedömning för första gången och det gick mycket bra! De skulle se till att berättelsen de skrev förra veckan (utifrån tärningsslag) innehöll:

- stor bokstav i början av meningarna
- punkt i slutet av meningarna
- att det fanns en röd tråd i berättelsen

Sedan fick de förtroendet att läsa en klasskompis text och visa på vilken/vilka av de tre punkterna ovan klasskompisen behöver öva mer på. Isbjörnarna var skickliga på detta. Några ville även skriva en positiv kommentar, t ex Vilken spännande historia eller Vilka fina bokstäver du gör.




Här kommer en stilstudie i kurvtagning och löpning:)










Vi använde arbetssättet Fråga, fråga, byt igen. Men den här gången gjorde vi det med engelska mat- och köksord.





Vi hörs snart! /Sara