söndag 29 januari 2017

Vecka 4

Vi har arbetat mycket med taluppfattningen. Vi har kommit till tontalen som är en svår sak att förstå för barn. Talen efter tio har väldigt konstiga namn. Vad är det egentligen för fel på tioett, tiotvå, tiotre osv... det skulle säga mycket mer om vad talet egentligen innebär. Elva, tolv, tretton är svåra namn som egentligen inte säger så mycket om vad det är.

I helklass funderar vi mycket över vad tex 12 består av, 1 tiotal och 2 ental. Vi är även inne på tresiffriga tal. Detta kommer ni få öva på i ett matematikspel som Isbjörnarna får med hem i läxa.

Ett stort arbete gör vi också med tiotalsövergångar, t ex 8+5. Nu räcker inte fingrarna till och tårna är riktigt svåra att få att göra som man vill. Vi använder oss då av tjugorutan. 

Vi lägger på åtta saker på övre raden i tjugorutan. Sedan plockar vi fram fem till och lägger bredvid.


Hur många av de fem behöver vi för att fylla den övre raden? Jo, två stycken. Tar vi två av de fem som ligger bredvid så ser vi att det blir tre kvar (5-2=3). 


Då är jag så busig att jag säger "Nämen se, nu har vi tiotre kvar" (10 i rutan och 3 bredvid). Då svarar de med ett leende och säger "Men Sara, det heter tretton!".


Det vi egentligen gör är att dela upp ett av talen så att vi når ett helt tiotal. 
9 + 5 = 9 + 1 + 4 = 10 + 4 = 14 

Så här ser det ut när en Isbjörn jobbar med 20-rutan.


I läsläxa kom det nu hem en ny bok, Huset på Alvägen. Det är vår nya läsläxebok. Vi ekoläser texten i skolan på måndagen. Ekoläser betyder att jag läser en mening och de följer med fingret i sin bok. Sedan läser de samma mening i kör. De får sedan i läxa att läsa de gula rutorna samt pratbubblorna tre gånger eller att läsa texten tre gånger. En av de tre gångerna ska de helst läsa för någon. 

På tisdagen kommer de att sitta i läsgrupper om fyra barn och då läser läxan för varandra. Sedan har de uppgifter om boken som de ska göra i gruppen. 



På bilden målade vi fantasifigurer tillsammans med Pingvinerna. Vi målade på jättestora papper med stora penslar och flaskfärg. Fantasifigurerna kommer jag, Michaela och Hanna att klippa ut och sätta ihop till ett stort konstverk nere i eftiskorridoren i veckan. Kom och se! Isbjörnarna kommer under veckan att titta på konstverket och välja ut en varsin valfri fantasifigur att berätta om. 

Här leker några Isbjörnar i bygghörnan:)


Här har Isbjörnarna lagt ihop sekvenskort i rätt ordning så att ett händelsförlopp framträder. Sedan fick de skriva några meningar om händelseförloppet. Slutligen ritade de till sin text. 




På "Göra klart"-passen finns chansen att göra klart arbeten som man inte hunnit klart med. Några sitter med matematik, andra med att forma bokstäver medan en tredje sitter med korsord eller tyst läsning i egen bok. Vi är olika snabba på olika saker och det tydliggörs i detta arbete. 


Vi hade en utelektion i NO. Det handlade om kroppen och våra sinnen. Först ut bland våra sinnen var hörseln. Isbjörnarna fick blunda och gissa vad det var för ett ljud de hörde. De fick även blunda och peka på varifrån ljudet kom. Samma övning gjordes då de höll för ett öra och det försvårade det för många. 





De här Isbjörnarna hittade rejäla knoppar i trädet! 



På torsdagen gick vi på utflykt tillsammans med Pingvinerna. Vi styrde kosan mot IP för att åka skridskor. Vår utrustning fick åka bil:) Det gick mycket bra att promenera med klasserna, vi var glada och hade massa kraft när vi kom fram. När alla fått på sig skridskorna åkte vi skridskor länge. Det var så många glada leenden på isen! Många uttryckte att det var roligt att åka med så många kompisar! 







 Två killar från år 6 var med och hjälpte till att knyta skridskor och inspirera till åkning!






Mathias hade några övningar som vi körde för att bli lite säkrare på att åka. 


Vi har, så klart, funderat över vår vecka. Detta är vad vi har övat på och blivit säkrare på under veckan: