fredag 27 maj 2016

Vecka 21


Jag skrev i veckobrevet att vi hade några pusselbitar kvar i arbetet med Gripsholms slott. En av pusselbitarna visste jag att vi skulle på men jag visste inte när. I veckan fick vi nu chansen, att gå på guidad visning av Gripsholms slott. Uteskolan på tisdagen uteblev och i stället gick vi på onsdagen till Gripsholms slott.

Inför slottsbesöket läste vi en bok som Laura Trenter har skrivit om Gripsholms slott.


Många Isbjörnar är som svampar, de har lärt sig väldigt mycket! Ni måste ha gjort ett bra arbete hemma med att lyssna på historier och pratat om Gripsholms slott med era barn. Guiden som tog emot oss var väldigt imponerad! Hon frågade om Isbjörnarna visste varför de hade handskar i handen på porträtten - de hade svaret! Hon bjöd in barnen att fråga hela tiden. Barnen frågade ofta frågor innan hon hann berätta om något. T ex när hon berättade att Gustav Vasa hade söner som hette Erik och Johan så frågade de om det var i det här rummet som Erik satt fången, något som hon tänkte berätta i ett senare rum. Det var många barn som frågade och kunde mycket. Jag och Cissi rös av all kunskap de har i sig! Och guiden var, som sagt, riktigt imponerad.






 


Sköldarbetet har gått vidare. Nu har vi målat dem. Bilder kommer nästa vecka:)

Isbjörnar och Pingviner hade gemensam idrott på tisdagen. De sprang stafett, Isbjörnar mot Pingviner. Isbjörnarna var lite snabbare och vann 4 omgångar av 4 - härligt kämpat Isbjörnar! Hela klassen var mycket trevliga vinnare!

Den här veckan hade vi problemlösning igen. Den här gången arbetade alla enskilt. De skulle se om de utav fyra likadana former kunde skapa en likadan form men större. De provade med kvadrater, trianglar och cirklar. Isbjörnarna löste problemen med stort engagemang under total tystnad!







Varefter de blev färdiga så fick de bygga fritt med formerna i matematikkuvertet. 



 




På eget initiativ tog en Isbjörn som kände sig färdig med att bygga med former tog fram en annan engagerande uppgift som inte var färdig. Just så vill jag ha det!


I engelska har vi gjort en svår övning. Som jag berättat innan så har vi arbetat med ord runt familj. De fick den här bilden av mig.
Sedan sa jag t ex "Number one, grandmother". Så fick de sätta ut en etta i hennes ruta. Det var svårt men alla fixade det. Snyggt för att vara i förskoleklass! Efteråt tyckte de att det nog var ganska lätt:)

Vi hörs snart igen!!