lördag 21 april 2018

Vecka 16 - biobesök och vi jobbar med linjaler och inspireras av Mondrian

I matematiken arbetar vi med punkt, linje, stråle och öppen polygon. Isbjörnarna mäter, ritar och räknar och det känns som att de tycker att det är roligt.



Nu när vi skulle arbeta med bild tänkte jag att det vore bra om vi fick använda våra linjalkunskaper. Jag hittade Piet Mondrians bilder och blev inspirerad! När jag berättade lite om Piet Mondrian och visade några konstverk som han gjort blev även Isbjörnarna inspirerade! Och nu är vi i full gång med att inspireras av Mondrian när vi skapar. Vi drar raka linjer och kommer bara använda svart samt grundfärgerna gul, blå och röd. 


Vi var i veckan på skolbio och såg Oskars Amerika. En film fylld med känslor! Ännu en gång kom det någon tår hos några barn men se så glada de var direkt efter. Vi har pratat om filmen ordentligt efteråt. Jag tror att det är en film vi kommer minnas och återkomma till. Det passar bra in i vårt arbete och våra diskussionen om normer som vi har.



Idrotten bjöd på orientering. Isbjörnarna lärde sig karttecken som t ex sten, hus, järnväg, höjdkurva och äng/åker. De fick även orientera omkring runt skolområdet och söka bokstäver som var utmärkta på kartan. Mycket nöjda var de när de kom tillbaka till klassrummet. 



Två Isbjörnar har vid olika tillfällen förtvivlade kommit till mig senaste veckan och sagt "Sara, hen säger att jag har kastat sten i ett glashus, men jag har inte verkligen inte gjort det!" Underbara barn!!! 

 Njut av våren underbara sol! /Sara