fredag 5 maj 2017

Vecka 18


På tisdagen sökte vi fakta tillsammans och lärde oss om får. Vi såg även två korta faktafilmer om får. Sedan sammanställde vi vad vi lärt oss i en mall för faktatexter om djur. Jag hade förberett små bilder som placerades vid de olika rubrikerna. 



Som ni ser så skrev vi endast stödord i mallen. 


På onsdagen tog vi fram mallarna med stödord och datorerna. Vi gick igenom vad som kännetecknar en faktatext. Sedan fick de skriva faktatexter. 



Amandas farfar och farmor var med oss hela onsdagen:) 

Jag är imponerad över de fina texterna som Isbjörnarna fick ihop utifrån stödord. Detta är inte en enkel uppgift! Det var, med all rätt, stolta Isbjörnar som lämnade fram sina faktatexter med bild! 




Onsdagen bjöd även på uteskola. Vi gick till blåbärsskogen. Väl framme bjöd Amandas farmor och farfar på glass! Tack för besöket och tack för god glass:)



Efter glassmyset fick alla arbetsparen leta upp en ny plats i skogen som sin plats. Den ska vi nu gå tillbaka till och titta på. Vi kommer gissa vad som kommer växa där. Vi kommer använda floror och djurböcker. Vilket träd tror ni att det är? Vilka växter tror ni kommer växa här?


Nöjda och trötta vandrade vi hem. Självklart med en stor soppåse i min hand då vi alltid plockar upp skräp vi hittar i skogen:) Vi är ju med i Håll Sverige Rent. 



Här får ni se några av de fina faktatexterna. De finns att se på riktigt i vår hall, de är värda att stanna upp vid en stund! Ta en extra titt på de fina bilderna under också. Naturintresserad som jag är så berättade jag för Isbjörnarna att det finns fåglar som försöker attackera lammens ögon. Detta tog några Isbjörnar fasta på när de ritade:)






Fredagen var Linn ledig och jag fick chansen att gå på programmeringskurs med Linda Mannila, en av skolans mentorer. Kursen var på skolan. Det var en mycket bra kurs som kommer komma Isbjörnarna till gagn kanske i vår men framförallt i höst. Därav inga bilder från fredagen. Luis som Isbjörnarna känner från när de gick i förskoleklass vikarierade under fredagen. Jag hade första lektionen och jag såg även till att få äta lunch med Isbjörnarna och Luis:)

Ha en riktigt fin helg!  /Sara