I matematik arbetar vi mycket med strategier kring addition och subtraktion. Vi fokuserar på att förstå hur det hänger ihop.
Om vi vet att
3+5=8 så vet vi säkert även att
5+3=8 och då måste
8-3=5 samt
8-5=3
Då är 3, 5 och 8 en talfamilj. Detta kommer vi sedan kunna använda på större tal
13+5=18
5+13=18
18-5=13
18-3=15
eller ännu större tal
30+50=80
50+30=80
80-50=30
80-30=50
Bildlektionen bjöd den här gången på collage. Vi klippte ut ansikten ur tidningar och ritade kroppar till. Några gjorde streckgubbar medan andra ritade påklädda figurer. Konstverket handlar om en snöbacke.
En Isbjörn arbetade i 3D:)
I arbetet med kroppen gjorde vi försök där vi bara använde känselsinnet. Isbjörnarna fick stoppa ner handen i en tygpåse och känna på en sak. Isbjörnen skulle sedan gissa vad det var den kände på. Det gick riktigt bra. Vi pratade även om kroppens reflexer och försvarssystem - mycket intressant!
Vi övade på att skriva berättelser. Den här gången tog vi hjälp av sekvenskort. Sekvenskorten har ett händelseförlopp som först sorteras i ordning. Här arbetar vi två och två. Sedan tar de varsin dator och kan hjälpa varandra med att skriva ner meningarna om man fastnar. Tanken är att de ska hjälpas åt att läsa varandras texter och komma med förslag till förbättringar.
För första gången har vi övat på handsättningen vid skrivning på datorn. Vi arbetade på en sida som heter maskinskrivning.se. Isbjörnarna var väldigt skickliga. Jag tror att det var lite som ett spel. Mycket nyttigt att börja på detta redan nu, tror jag.
Traditionellt avslut på bloggen:
När jag skriver detta är helgen snart slut och jag hoppas att ni har haft en riktigt skön helg! Glada hälsningar Sara!