söndag 4 december 2016

Vecka 48

Rött och blått blev lila och Isbjörnarna arbetade fram många fina nyanser av lila! Se vilka konstverk det blev. En Isbjörn: "Jag visste inte att det fanns så många nyanser av lila."



Vi följer Pelle Svanslös julkalender som visades 1997 (!). Det är roligt och dessutom får vi många bra diskussioner efter om hur man kan göra när man hamnar i olika situationer. När några är taskiga mot en tredje eller att man är delaktig även om man bara ser på när någon är taskig. Det finns även många bra karaktärer att bygga på och där har vi Maja Gräddnos och Trisse. 


 

Uteidrott på apotekarängen:




På musiken med Frida övar de på sången till julavslutningen. Vi kommer öva den i skolan och ni behöver öva den hemma så att det är trygga Isbjörnar som uppträder i kyrkan. 



Utelek på skolgården.








Den här Isbjörnen är skicklig på att spela teater! 


I matematikboken har Isbjörnarna arbetat med klockan. Vi har övat på hel och halv. Dessa små klockor är till god hjälp när vi övar.



Vi har även arbetat med samarbete. Fyra Isbjörnar var en grupp och de fick varsin ledtråd till hur robotarna ska placeras ut. Sedan gällde det att beskriva sin ledtråd så att de andra kunde placera ut robotarna på rätt plats. Isbjörnarna övade på att samarbeta, att ge muntliga instruktioner, att följa en kompis muntliga instruktioner och att använda lägesorden på, under, över, nedanför, bredvid, höger och vänster.


Årstidshjulen är färdiga! Stolta Isbjörnar har nu tagit med de användbara årstidshjulen hem. Hoppas att de får en fin plats! Fortsätt öva hemma för alla kan inte månadernas och årstidernas ordning än. 







I engelska har vi arbetat klart med kroppsord. Dessa kan Isbjörnarna mycket bra, det såg jag i testet vi gjorde i förra veckan - underbara Isbjörnar vad ni lär er! Nu ger vi oss på husdjursord. Det är svårt att läsa dem här, jag sänder en bättre bild nästa vecka då jag tar en bild på våra ordbilder.



Kopiera länken nedan och klipp in i webläsaren så får ni se en liten inblick i teatern Långt bort i skogen. De arbetade mycket med livelooping (de bygger upp musik och ljudlandskap i stunden) och storskärm där de visade film som de ibland även deltog i. Med sig hade de förutom sina fina röster även flera spännande instrument så som näverhorn, mungiga och fiol. Vi fick lära oss om livet förr i Sverige. 


https://www.youtube.com/watch?v=SSIYFyiOKj4

Efter teatern skrev vi en text som berättar om vårt teaterbesök. Vi skrev ner 
- vem (jag/vi/klassen) som har varit var
- vad jag sett/gjort
- vad jag tyckte
Den här gången skrev vi med penna. 




 
Veckans mindmap ser ut så här: