lördag 13 januari 2018

Vecka 2 - rymden och basket!

Nu är vi igång igen och det har varit så roligt att träffa alla Isbjörnar igen! Vi har hunnit med mycket så läs och kika här nere för att uppdatera er:)

Vi har arbetat med klockor. I år två är målet att kunna hel, halv, kvart över samt kvart i. Vi kommer även att räkna en halv timme samt en timme framåt i tiden. 


Här gör vi en övning där jag har ställt in våra övningsklockor på olika tider men hela tiden i par som ett memory. Jag delar ut klockorna till eleverna och de går runt och frågar varandra "Ursäkta, vad är klockan?" Isbjörnen som får frågan svarar så klart vilken tid dess klocka har. Är den tiden samma som den som ställde frågan jämför de sina klockor. Om det inte är samma säger den första personen bara "Tack" och går vidare. Mycket uppskattat av Isbjörnarna som fick mycket övning på klockan i leken. 












En dag hade jag släckt ner i klassrummet och satt på mystisk musik. De fick smyga in och sätta sig på stolarna. Sedan berättade jag en historia om att vi gav oss upp i rymden. Vi spände fast oss och räknade ned till avgång. Det skakade och vi kom iväg. Efter en stund blev allt tyst och stilla. Då var det dags att fantisera vad vi såg utanför det påhittade fönstret. Det var kometer, svarta hål, jorden... Det gav många intressanta diskussioner! 

           - Om jag tittar framåt så ser jag månen. Om jag tittar bakåt ser jag jorden.
           - Hur ser den ut härifrån?
           - Den är blå och grön.

Sedan tittade vi på film och jag berättade om den vetenskapliga teorin "Big Bang". Vi var tvungna att reda ut begreppen Big Ben och Big Bang:)

Vi har även gjort konstverk utifrån det vi vet om Big Bang. Det finns ingen gravitation i rymden så ingenting faller i en kurva som här på jorden. 


 

 

 

På idrotten har Mathias undervisat i basket. Det är så häftigt att se att de lär sig så mycket!! 
Först övades det bollkontroll och samarbete ute i finväder.

 







Sedan övade vi vidare i idrottshallen:



Dribbling och fotarbete: 




Här sitter den perfekt i korgen när det övades skott! 


Lektionen avslutades med minimatcher. 




På musiklektionen fick Isbjörnarna prova att spela med tonrör. Cindy byggde ett piano av Isbjörnarna och spelade Blinka lilla stjärna!! 
Vi lärde oss om toner och oktaver.  





Jag har tagit med mig nyhetstidningar för barn hemifrån och de är uppskattade! En underbar syn när klassen sitter och läser när uppgiften för lektionen är klar.




På fredagen fick vi föräldrabesök av Lovisas mamma. Hon har sett att vi jobbar med rymden och hade ett helt planetarium att låna ut till oss medan vi arbetar med rymden! Det är jättefint och fascinerande att titta på! 




Ha det riktigt fint tills vi ses! /Sara