söndag 17 april 2016

Vecka 15


Vi har gjort tillsammanskonst igen. Precis som förra gången vi provade tillsammanskonst är barnen konstnärer varannan minut. De arbetar två och två och får inte prata med varandra. Den här gången utmanade vi oss lite till, vi använde målarfärg. 
Vilka konstverk och vilka samarbeten, Isbjörnarna är fantastiska!
















Vi har även jobbat med problemlösning. Vi tog med oss problemlösning ut till kyrkoruinen på tisdagen och vi gjorde även en övning till i klassrummet under torsdagen. Det vi övar nu är att vara delaktig och att se att alla i gruppen. Det var fint och vårigt vid kyrkoruinen! 



Några av oss var nyfikna och kikade under stenar för att se om småkrypen hade vaknat, det hade dem:)

gråsuggor


Som jag skrev i veckobrevet har vi spelat Kappsegling med talet 6. Det var lite lurigt att förstå spelet till en början men vad de har övat på att dela upp talet 6! Vi har även funderat kring en talfamilj. Vi började med talfamiljen 6, 2 och 4. Vi kan göra två additioner och två subtraktioner med dessa tal. Det var roligt att försöka knäcka den nöten - många envisa isbjörnar försökte. Det var ett stort engagemang kring uppgiften!


När det gäller bokstavsformer har de fått välja på om de vill ta ett papper där de följer prickarna i bokstäverna (vi kallar det att spåra) eller om de vill skriva av samma text. Då är texten på en rad och de skriver likadant på raden under. Några väljer att spåra och några väljer att skriva av medan några vill göra både och. Vi har även arbetat med meningar och lyssnat på hur många ord det är i en mening. Här arbetar vi med bokstaven V.



Vi har övat rörelser och sånger inför Kompispatrullens besök på torsdag. De verkar tycka att det är roligt med rörelse och dans och det passar bra inför arbetet med stavelser som vi ska påbörja snart!